AI kan revolutionere uddannelse på en positiv måde
I de seneste måneder har medierne rapporteret om bekymringer vedrørende brugen af kunstig intelligens, herunder ChatGPT, i uddannelsessektoren. Frygten har været, at elever vil udnytte AI til at snyde og undlade at lære. Men i stedet for at se dette som en trussel, bør vi overveje, hvordan AI kan transformere uddannelse på en positiv måde.
Salman Khan, grundlæggeren af Khan Academy, argumenterer for, at AI kan levere personlig undervisning til alle elever og give lærerne en intelligent assistent. Dette ville overvinde udfordringen med skalering af individuel undervisning. Benjamin Bloom’s 2 sigma-studie viser, at personlig undervisning kan forvandle gennemsnitlige elever til fremragende og underpræsterende elever til overpræsterende.
Khan Academy har udviklet Khanmigo, der fungerer som en personlig tutor og hjælper elever med at forstå og fejlrette deres arbejde, uanset om det er matematik, programmering eller læsning. AI’en kan også give vejledning i karrierevalg og hjælpe elever med at forstå, hvorfor de lærer bestemte emner.
Se Salman Khan i TED
Desuden kan AI styrke lærernes rolle ved at hjælpe dem med at udvikle undervisningsmaterialer, forberede lektioner og give feedback til eleverne. Dette kan frigøre tid til mere personlig interaktion med eleverne.
Khan påpeger, at AI ikke erstatter, men forbedrer elevens skrivefærdigheder ved at samarbejde med dem i skriveøvelser. AI kan også forbedre læseforståelse ved at stille spørgsmål og give feedback på tekster.
Kort sagt mener Khan, at vi er på tærsklen til at udnytte AI til at forbedre uddannelse på en hidtil uset måde. Ved at omfavne denne teknologi og bruge den ansvarligt kan vi gøre undervisningen mere tilpasset og effektiv, hvilket vil gavne både elever og lærere. Det er op til os at sikre, at AI bruges til at styrke, ikke erstatte, menneskelig intelligens og formål.